Cum îți deschizi un magazin online: de la idee la lansare (GHID COMPLET)

Lunile de pandemie ne-au învățat importanța comerțului online. Chiar dacă faci comerț tradițional, un magazin online nu depinde de pandemii, de sedii fizice sau de traficul stradal - și îți poate salva business-ul.

Iar dacă ești începător în lumea business-ului și îți începi activitatea în domeniul de eCommerce, acest ghid îți va fi util. Trecem prin următoarele subiecte:

  1. Determină-ți audiența
  2. Evaluează cererea de pe piață
  3. Research pe competiție
  4. Stabilește-ți modelul de afacere
  5. Dă-i afacerii un nume și înființează firma
  6. Logo și identitate vizuală
  7. Produsul
  8. Livrare și procesare comenzi
  9. Cumpără un domeniu
  10. Construiește magazinul online
  11. Planul de marketing
  12. Lansare

Cifre din eCommere-ul românesc pe 2019

Dacă vrei să activezi în domeniu, s-ar putea să te intereseze numerele de mai jos:

  • Românii cheltuiesc în medie 12 milioane de euro pe zi pe shopping online
  • eCommerce-ul a crescut cu 22% în 2019 față de anul precedent
  • Valorea coșului mediu de cumpărături a crescut în 2019 cu 69 de lei
  • 72% din traficul magazinelor online vine de pe mobile
  • Peste 80% din comenzile online se plăteau ramburs în 2019

Pandemia a schimbat toate aceste cifre. Așteptăm cu nerăbdare statisticile pentru 2020. Între timp, intuim o creștere a pieței de comerț online – ca număr de comenzi și valoare. A crescut și numărul de tranzacții cashless, traficul online și timpul alocat de clienți pentru shopping online.

Și pentru că tot am ajuns la clienți, e important să începem ghidul despre cum să-ți deschizi un magazin online cu ei. Să-ți explic de ce.

#1. Audiența țintă

O greșeală comună făcută de antreprenori atunci când își deschid un nou business este că pleacă de la produs. Au o idee sau găsesc un produs care îi pasionează și își contruiesc business-ul în jurul acestuia.

Nimic mai greșit.

Fiecare business, idee sau proiect de succes începe cu clientul în minte.

Atunci când știi cui te adresezi, vei ști și ce probleme sau nevoi poți rezolva. Plecând de le nevoile reale din piață, îți alegi produsul sau serviciul care să le satisfacă.

Întrebările legate de modul în care să comunici (planul de marketing), unde își petrec timpul oamenii respectivi (canale de vânzare) sau ce îi motivează să cumpere sunt ușor de intuit odată ce ai setat audiența țintă.

Așadar, înainte să pornești la drum, răspunde la următoarele întrebări:

  • Cui mă adresezi?
  • Ce nevoi au oamenii ăștia?
  • Ce nevoi/probleme pot eu să adresez cu produsul/serviciul meu?
  • Care este dimensiunea pieței alese de mine?
  • Cine este avatarul meu de client?

În următorul pas vei analiza cât este de căutat produsul tău pe piață. Uite de ce contează asta.

#2. Evaluează cererea de pe piață

Majoritatea antreprenorilor uită că pasiunea nu este suficientă pentru a aduce un produs pe piață care să se și vândă. Mulți se entuziasmează de o nouă idee de business și nu mai analizează lucrurile într-un mod logic și obiectiv.

O consecință comună poate fi blocarea de fonduri într-un stoc de produse care nu se mai vinde. O consecință mai gravă apare când nu rămân fonduri pentru adaptarea magazinului online la cererea reală din piață cu alte produse sau servicii.

Evită astfel de probleme analizând cererea reală de pe piață îniante de a scoate bani din buzunar pentru construcția site-ului sau pentru promovarea online.

Cum evaluezi cererea din piață pentru un produs? Te uiți la:

  • Câți oameni caută acel produs
  • Câți oameni sunt dispuși să plătească pentru el
  • Cât este produsul de disponibil pentru consumator – câți competitiori îl comercializează?

Ce acțiuni concrete poți face:

  • Conversații 1 la 1: întrebă-ți cunoscuții dacă au cumpărat vreodată un astfel de produs
  • Google Trends: vezi ce caută oamenii pe Google
  • Google Keyword Planner: vezi volumul de căutare lunar pentru produsele pe care urmează să le vinzi (astfel poți estima un potențial trafic organic pe magazinul online)

Există produse cu cerere mică, mare, inexistentă sau care fluctuează – cum ar fi produsele sezoniere.

Dacă optezi pentru un produs de nișă, cu cerere mică, asumă-ți costurile de educare a audienței sau riscul de a vinde mai puțin. Iar dacă mergi pe un magazin online cu produse sezoniere, găsește un mix de produse care să echilibreze vânzările pe parcusul întregului an.

#3. Research pe competiție

Majoritatea antreprenorilor cred că este greșit să te inspiri din ce face competiția. Investesc timp și resurse în încercarea de a inova. Când ești mic și la început, e mai sigur să mergi pe cealea bătătorită, care s-a dovedit a fi de succes și pentru ceilalți.

Primul pas din research-ul pe competiție este să-ți afli competitorii. Poți să-i găsești pe toți, sau dacă activezi pe o piață mai fragmentată începe cu top 3-5 competitori.

Cum facem noi analiza competiției

Ne uităm pe site-urile lor sau pe paginile de social media. Poți merge mai departe de atât și să plasezi o comandă pe magazinul online al celui mai mare jucător din domeniul tău.

Observă:

  • Cât de ușor găsești produsul pe site?
  • Ce prețuri are? Ce strategie de preț folosește (discount-uri dese sau prețuri mari?)
  • Ce recomandări de produse primești?
  • Cum e procesul de Checkout? Câte câmpuri completezi?
  • Ce modalități de plată acceptă?
  • Cum comunică? Confirmă comanda imediat? Pe email? Sms? Ambele?
  • Îți oferă informații de tracking?
  • Cu ce firmă de curierat lucrează?
  • În cât timp livrează?
  • Cum împachetează produsele?
  • Cere un review la sfârșit?

Apoi vezi pe ce canale de vânzare activează competiția, cum face marketing, ce strategie de conținut are (blog, social media, presă, influenceri, etc.).

Scopul analizei nu e să-ți copiezi competiția

  • Identifică oportunități – poate există o nevoie pe care competitorii tăi nu o deservesc dar tu o poți face
  • Descoperă noi produse/servicii sau moduri de a face lucrurile
  • Vezi cum se marketează – poate tu o poți face mai eficient

Am avut de curând un client care activează pe piața de eCommerce din Marea Britanie. După ce am analizat toți jucătorii mari din piață, am observat că site-urile din Marea Britanie folosesc un câmp de formular pe prima pagină a site-ului.

În România utilizatorii sunt obișnuiți cu butoane de Call to Action, însă comportamentul utilizatorului variează în funcție de piață și chiar de domeniu. Iar acest insight valoros a fost descoperit în analiza competiției.

#4. Stabilește-ți modelul de afacere

Modelul de afacere este, pe scurt, modul în care plănuiești să faci bani.

McDonald’s nu era profitabil când opera ca un simplu restaurant. Nu a făcut mulți bani nici după ce a început francizarea de restaurante prin țară. Profitul serios a început să apară când McDonald’s a început să cumpere terenul francizelor. Astfel, francizorii erau obligați să închirieze și spațiul, și franciza. De acolo celebra vorbă:

“McDonald’s nu este un lanț de restaurante. Este un imperiu imobiliar.”

Netflix face bani din vânzarea de abonamente lunare și nu din vizionarea unui singur film (cum ne-a obișnuit industria cinematografică), Facebook vinde spațiu publicitar (nu taxează utilizatorii pentru acces pe rețeaua de socializare).

Clientul nostru, Upriserz, și-a schimbat modelul de afacere din vânzarea de cursuri “la bucată” la vânzarea unui abonament online la toate cursurile lor. Ceea ce le-a picat foarte bine odată cu declanșarea pandemiei.

Uneori cele mai profitabile vânzări vin din cele mai puțin evidente metode.

Stabilește în această etapă și:

  • Propoziția de valoare: de ce să te aleagă clientul pe tine, și nu competiția?
  • Modelul de profitabilitate – cum face firma bani?
  • Resurse cheie pentru a face propoziția de valoare realitate

Ca magazin online, ai mai multe opțiuni de a face business. Poți, de exemplu, să faci dropshipping. Ceea ce implică un stoc 0,  transferul comenzilor către un producător, care la rândul lui îi livrează clientului.

Să trecem acum la prima etapă din ghid care nu implică planificare: înființarea și numele firmei.

#5. Dă-i afacerii un nume și înființează firma

Pentru a comercializa produse pe un magazin online, vei avea nevoie de una din următoarele forme juridice:

  • SRL - Societate cu Răspundere Limitată
  • SRL-D - Societate cu Răspundere Limitată Debutant
  • PFA - Persoană Fizică Autorizată
  • Ii – Întreprindere Individuală
  • IF – Întreprindere Familială

Numele brandului nu trebuie să corespundă cu numele SRL-ului.

Înființarea firmei

Poți să treci singur prin pașii de înființare a unei firme sau poți angaja o firmă care să rezolve totul pentru tine. În mare, etapele de înființare ale unei firmei sunt:

  • Stabilește obiectul de activitate

Ai aici lista tuturor codurilor CAEN. Alege codul CAEN 4791 pentru vânzarea produselor prin Internet direct către consumatori dar nu exclude codurile activităților pe care este posibil să le ai pe viitor.

  • Verifică disponibilitatea numelui aici
  • Sediul social

Poate fi într-o cameră a unui apartament (caz în care ai nevoie de acordul vecinilor și al Asociației de locatari), într-o casă, spațiu comercial, hală, etc.

Dacă nu ești proprietar, ai nevoie de un contract de comodat care să dovedească dreptul de folosință asupra imobilului.

  • Actul constitutiv – un fel de certificat de naștere al firmei
  • Specimenul de semnătură
  • Depunerea capitalului social la bancă (minim 200 de lei)
  • Depunerea actelor la ONRC

În teorie vei avea firma în 3 zile de la depunderea actelor la ONRC. Mai rămâne să îți găsești un contabil și să te interesezi de legile privind comerțul online.

În mod normal nu ai nevoie de vreo autorizație pentru un magazin online. Excepție fac:

  • Farmaciile online
  • Jocurile de noroc
  • Magazinele online care comercializează bijuterii din metale prețioase

Ești obligat din punct de vedere legal să incluzi pe site:

  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • Link-uri către ANPC sau SOL
  • Datele firmei: nume, sediu social, datele societății – CUI, contact

Nu uita de normele GDPR – vei avea nevoie de un avocat pentru partea legală și de o altă firmă pentru partea tehnică. Te putem ajuta și noi.

#6. Logo și identitate vizuală

Ți-ai înființat firma, i-ai dat un nume, acum trebuie să o îmbraci 😊

În funcție de buget și de rezultatele pe care le aștepți, ai diverse opțiuni:

  • Dacă te pricepi, poți să-ți faci singur partea asta
  • Poți să găsești pe Internet freelanceri începători destul de ieftini (Fiverr, 99designs)
  • Sau poți apela la o agenție creativă

Rar ne ocupăm doar de realizarea unui logo – de obicei punem la punct întreaga prezență online a unei afaceri. Iată totuși cum abordăm noi procesul creativ:

1. Personalitatea brandului

Știai că și brandurile au personalitate, la fel ca oamenii? Ei bine, are sens să “îmbraci” un brand în funcție de personalitatea lui. Doar n-o să pui un rocker într-o rochie roz cu bulinuțe.

 Determină personalitatea brandului tău cu un chestionar online sau angajează o agenție creativă care să facă o treabă profesionistă.

2. Inspirație

După ce am stabilit pe cine “îmbrăcăm”, ne uităm la tendințele din domeniu. Luăm cei mai mari jucători și observăm trenduri și linii comune.

3. Culoare

Fiecare culoare creează anumite stări. Alegem culorile identității vizuale în funcție de domeniu, de mesajul brandului sau de tonul vocii.

Mai multe despre psihologia culorii aici.

4. Font

Fontul potrivit poate crește rata de conversie pe un site și cu 30%. Alegem fontul folosit cu la fel de multă grijă cum alegem culorile sau forma logo-ului.

Nu te plictisesc cu mai multe detalii despre design. Să trecem la alegerea produsului.

#7. Produsul

Tu surprinde că am trecut la produs abia la punctul 7? Produsul nu e cel mai important element de pe un magazin online. Nu e nici măcar în top 3. Să-ți explic de ce.

Nokia era în 1871 o fabrică de hârtie. Pe parcursul a 149 de ani, compania a produs și comercializat:

  • roți de cauciuc  
  • cizme de cauciuc
  • radiouri pentru armată și serviciile de urgență
  • primele telefoane radio comerciale și telefoane de mașină
  • telefoane mobile (probabil că așa ai auzit de ei)
  • smartphone-uri (din 2014 până în prezent)

Misiunea (de ce-ul) și valorile firmei (în ce credem) îți definesc firma și trec testul timpului. Produsele, angajații, canalele de vânzare, tehnologia – toate se pot schimba. Și de multe ori e bine să o facă 😊

Mulți antreprenori se îndrăgostesc de un produs și își construiesc afacerea în jurul lui. Chiar dacă pasiunea e un ingredient important în succesul unui magazin online, ai grijă să gândești lucrurile într-un mod logic și obiectiv.

Principalul criteriu pe care trebuie să îl îndeplinească un produs este cel al profitabilității (odată ce ai identificat cererea existentă pe piață).

Poți să vinzi produsul respectiv la o calitate suficient de bună încât să faci un profit sănătos? Vezi aici care este marja ideală de adaos comercial pentru produsele comercializate online.

#8. Livrare și procesare comenzi

Să trecem la partea practică din administrarea unui magazin online. Stabilește de pe acum cum vei livra comenzile, cine se va ocupa de procesul de logistică și ce costuri pot apărea.

Iată câteva aspecte la care să te gândești:

  • Ce firmă de curierat alegi?
  • Unde depozitezi stocul, dacă e cazul?
  • Ce soluții de packaging alegi? Le personalizezi?
  • Cine împachetează/pregătește/expediează comenzile?
  • Tracking – informezi clientul despre statusul comenzii? Iată câteva funcționalități care îți automatizează acest proces.
  • Cum gestionezi retururile?

Sfat pentru alegerea firmei de curierat

Chiar dacă plata cu cardul e tot mai folosită în ultimele luni, vei avea cel puțin jumătate din comenzi plătite cu ramburs.

Atunci când alegi o firmă de curierat, negociază termenul în care îți returnează banii. De asta poate depinde cash flow-ul afacerii tale.

Sfat pentru soluții de împachetare

Unele magazine online folosesc cutia în care expediază comenzile pe post de canal gratuit de marketing. Vei avea costuri cu personalizarea ambalajelor iar cantitățile minime impuse de producători îți vor bloca niște bani.

De la un anumit nivel de comenzi zilnice, e posibil să merite efortul. Uite cum își personalizează ePantofi cutiile:

magazin online, Cum îți deschizi un magazin online: de la idee la lansare (GHID COMPLET)

#9. Cumpără un domeniu

Poate fi .ro sau .com în funcție de stratgie și obiective. Domeniul este ideal numele brandului.

Am căutat la întâmplare un domeniu .ro care costă 70 de lei. Un domeniu .com poate costa de la 7-8 dolari la mii, în funcție de cât este de puternic.

Mai multe despre costurile din spatele unui magazin online aici – inlcusiv informații legate de hosting, GDPR sau mentenanță.

#10. Construiește magazinul online

Și aici ai mai multe opțiuni, în funcție de bugetul de care dispui și de rezultatele pe care le aștepți:

  • Fă-ți singur magazinul online – sunt destule tutoriale pe net
  • Apelează la un freelancer
  • Angajează o agenție - aici te putem ajuta noi, vezi proiectele noastre aici

Ai aici un articol complet despre diferența dintre freelanceri și agenții.

Cele mai importante aspecte ale unui magazin online de care să ții cont:

  • Să se încarce pagina rapid
  • Să fie optizat pentru mobil
  • Să fie sigur (URL cu https, să ai un certificat SSL)
  • Să respecte GDPR
  • Procesul de cumpărare fără erori
  • Să se poată face plata cu cardul

Asta așa, într-un mod foarte superficial. Sunt multe elemente ale unui magazin online care impactează vânzările, cum ar fi experiența de utilizator, calitatea imaginilor de produs, calitatea conținutului scris (inlcusiv descrierile de produs), existența review-urilor, ușurința cu care este găsit produsul dorit, caliatatea funcției de search, etc.

Legat de plata cu cardul, ai nevoie de un contract cu un procesator de plăți.

Câteva opțiuni de procesatoare de plăți în România:

  • PayPal
  • PayU
  • NETOPIA mobilPay
  • EuPlatesc

Mai multe informații despre costurile din spatele unui magazin online aici.

#11. Planul de marketing

Canalele

Top 3 canale de marketing online sunt:

Câteva resurse utile care să te ajute în conturarea unui plan de marketing pentru magazinul tău online:

#12. Lansare

Mai ai doar de scris textele de pe site – un ghid complet aici – să-ți încarci produsele (cu pozele și descrierile de rigoare) și GATAAA.

Acum poți să-ți pui întrebări legate de creșterea vânzărilor online (fără să crești și bugetul, timpul investit sau stresul!).

Printre cifre despre trafic, conversii și costuri, nu uita să-ți optimizezi constant prafitabilitatea magazinului tău online. Decizii de genul ăsta îți influențează „salariul” la sfârșit de lună.

Concluzie

Sper să nu te simți copleșit. Pare că sunt mulți pași în ghidul nostru dar respectarea lor îți va salva o grămadă de bătăi de cap mai târziu.  

Ia lucrurile ușor, fă-ți temele înainte de deciziile importante și externalizează tot ce îți consumă prea multe resurse sau energie.

Cere ajutorul atunci când ai nevoie și concentrează-te pe ce faci tu cel mai bine.

Consultanță gratuită

Suntem experți în site-uri care vând (aici o parte din Proiectele noastre) și te putem ajuta cu informații concrete din zona de dezvoltare web și optimizarea conversiei.

Dacă ai un magazin online (sau vrei să-ți faci unul) și ai nevoie de părerea unui expert, înscrie-te la o sesiune de consultanță gratuită de 40 de minute prin Zoom sau Skype cu unul din experții ALY Media.

Completează acest formular și hai să ne cunoaștem.

Informații noi, săptămânal

Îți plac articolele noastre? Asigură-te că nu pierzi nicio informație utilă pentru afacerea ta!

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal câte un nou articol, direct la tine în Inbox.

Share this on:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

ABOUT US

We’re the game changers of web development services. Our no compromise, no bullshit approach has led us to create projects that deliver outstanding results.

Follow us on

AlyMedia utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a AlyMedia cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Privacy Settings saved!
Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services