Succesul afacerii tale online este determinat de mulți factori. Oamenii decid în câteva secunde dacă rămân sau nu pe un site în funcție de viteza de încărcare a paginii, de design sau de experiența pe pagină. Ceea ce îi face însă să cumpere este calitatea textului de pe site:
- cât este de limpede
- de convingător
- cât de bine transmite mesajul
- cum îți menține atenția
- cum te ghidează să faci următorul pas în procesul de cumpărare
Un text de calitate creează un “flux” care ghidează potențialul client spre obiectivul principal paginii. El creează împreună cu designul experiența de utilizator. Textul creează stări, oferă informații, îndepărtează obiecții, alină îngrijorări și, mai presus de toate, convinge.
Articolul de azi va trece prin fiecare secțiune a site-ului pentru a enumera câteva reguli de scriere. Apoi îți vom spune câteva bune practici general valabile pentru copy-ul de pe site, și nu numai.
Ne-am propus ca după parcurgerea acestui articol să nu mai ignori importanța conținutului (în cazul în care ai făcut-o până acum). Pe majoritatea site-urilor, accentul cade pe partea vizuală și mulți nu realizează impactul pe care cuvintele îl pot avea asupra stării generale sau a deciziei de cumpărare.
Tu nu vei face această greșeală. Să începem.
HomePage-ul
Vizitatorii își formează o primă impresie din primele secunde petrecute pe site. Tot atunci decid dacă rămân sau nu.
Site-urile cu un bounce rate scăzut au o primă pagină convingătoare. Primul mesaj răspunde la întrebarea “Cine suntem și cu ce te putem ajuta?”.
Mesajul principal
Gândește-te bine la primul text văzut de utilizatori pe pagină. Acesta le captează atenția și îi convinge să rămână!
Iată câteva exemple din portofoliul nostru:
Ce au în comun titlurile acestor site-uri?
- O singură propoziție
- Răspund la întrebarea “Cine suntem si cu ce te putem ajuta?”
- Îndemn către oferta de produse/servicii
Gandeste-te la acest mesaj ca la un “Value proposition” pentru businessul tau. De la mesajul acesta, întreg conținutul va fi redactat.
Zona “Above The Fold” (Prima zona a ecranului - inainte de a da scroll)
Conține o scurtă descriere a mesajului principal, urmat de un îndemn la acțiune – CTA.
Limitează-te la 2-3 propoziții în care să răspunzi la posibilele întrebări ale clientului. În general, jumătate din vizitatori aleg să meargă pe următoarea pagină din această zonă.
Diferențiatori
Business-ul tău oferă 3-5 diferențiatori. Asigură-te că îi prezinți pe scurt pentru a-ți convinge clienul să rămână pe site.
Exemplu din Portofoliu:
Introducerea companiei
Conține:
- Viziunea
- Misiunea
- De ce-ul firmei tale
Obiectivul acestei secțiuni este de a califica prospectul și de a umaniza compania.
Serviciile oferite
Scrie aici o introducere ale celor mai importante servicii oferite. E recomandat să enumeri între 3 și 6 servicii. Textul va conține titlul serviciului + o descriere. Scopul descrierii: de a ‘tria” clienții și a-i califica în funcție de serviciul dorit.
Mai jos câteva exemple:
Alternativ, poți adăuga o descriere generală a serviciilor formată din 4-5 paragrafe. Odată convins, clientul află mai multe detalii după ce te contactează.
Titlurile secțiunilor
Doar 20% din vizitatori citesc și conținutul – restul citesc doar titlurile. Pune titluri și susbtitluri sugestive, însă nu uita și de restul conținutului!
Despre Noi
Este una dintre cele mai importante pagini ale site-ului tău.
Secretul unui text bun sună paradoxal: cele mai bune pagini Despre Noi nu sunt niciodată (doar) despre companie; în schimb, ele spun cine ești în relație cu vizitatorul site-ului.
Conținutul de calitate îl pune pe cititor pe primul loc, iar pagina Despre Noi nu face abatere de la regulă. Cu alte cuvinte, aici ai șansa să vorbești despre tine, însă întotdeauna în contextul lucrurilor pe care le faci pentru clienți.
Aici ai șansa să-ți arăți personalitatea, să spui o poveste, să pui bazele unei relații cu potențialii clienți. Te poți poziționa ca expert în domeniul tău și să le câștigi încrederea.
Răspunde la întrebările:
- Cine suntem?
- Misiunea si Viziunea noatră
- De ce noi? (și nu competiția)
Câteva reguli de scriere de care să ții cont:
Scrie pentru avatar
Nu pentru tine.
Conținutul întregului site trebuie să fie orientat către client. Atunci când îl scrii, fă-o cu avatarul de client în minte.
Află AICI ce este un avatar de client și cum îl poți construi.
Arată-ți latura umană
Scrie pe un ton clar, conversațional.
Vei fi tentat să folosești superlative sau clișee: suntem cei mai buni în…, furnizăm cele mai eficiente servicii de _, profesioniști bine pregătiți, experiență de X ani, etc.
Sunt cuvinte și expresii folosite până la refuz care nu mai spun mare lucru și care nu apar în conversații reale.
Prezintă membrii echipei ca pe niște persoane reale
Și nu ca pe niște roboței profesioniști. Relațiile și încrederea se formează între oameni, nu cu profesioniști cu 30 de ani experiență ce furnizează cele mai eficiente servicii de… înțelegi ideea.
Elementul supriză
E plăcut să fii surprins. Descrierea echipei de pe site-ul nostru arată așa:
Dar când treci cu mouse-ul peste una din poze, apare o imagine care reflectă partea umană din fiecare. Alexandru, unul din consultanții noștri, și-a pus tricoul cu porc și ne arată că îi place șahul:
Servicii
Vorbește pe limba clientului tău. Renunță la termeni tehnici și expresii complicate. Concentrează-te pe beneficii.
Am mai vorbit despre asta și în rândurile de mai sus. Vreau doar să îți reamintesc de focusul pe beneficii, la fel cum un prieten ți-ar aminti să nu treci prin McDonald’s când ești la dietă.
Renunță la modulele de țiglă pretăiată de la 1 la 10 pași. Spune-mi că acoperișul o să mă țină 50 de ani.
Tentația va fi puternică. O poți învinge.
Idei finale
- Întotdeauna vorbește cu audiența ta
- Renunță la limbajul de lemn
- Focus pe beneficii